26.11.2021
კოალიცია “მედიის ადვოკატირებისთვის” წევრი ორგანიზაციები საგანგაშოდ
მივიჩნევთ კრიტიკული სარედაქციო პოლიტიკის მქონე მაუწყებლის “მთავარი
არხის” და მისი წარმომადგენლების მიმართ წარმოებულ საქმეებს.
სანქცირების ტენდენცია კი გვაფიქრებინებს, რომ კომუნიკაციების კომისია
მაუწყებლის შეჩერებას და კრიტიკული სარედაქციო პოლიტიკის შეცვლას
ისახავს მიზნად. სამწუხაროდ, კომუნიკაციების კომისია აგრძელებს სადავო
პრაქტიკას მაუწყებლის შინაარსის რეგულირებასთან დაკავშირებით, როგორც
ეს უხამსობის საბაბით მაუწყებელთა სანქცირებისას გამოვლინდა. ამასთან,
კომისია ახალი გადაწყვეტილებით ცდილობს სამოქალაქო აქტივისტებს
შეუზღუდოს შესაძლებლობა გააკრიტიკონ ხელისუფლება და ჰქონდეთ მმართველი
პარტიისაგან განსხვავებული მოსაზრებების მედიის მეშვეობით გავრცელების
შანსი.
გუშინ, 2021 წლის 25 ნოემბერს, კომუნიკაციების
კომისიამ “მთავარი არხი” მაქსიმალური
სანქციით შემოსავლის 1%-ით, 111,903.43 ლარით დააჯარიმა.
კომუნიკაციების კომისიის ოფიციალური განცხადებით, მაღალი
სანქცია მაუწყებლის მიმართ არაწინასაარჩევნო პერიოდში პოლიტიკური
რეკლამის ეთერში განთავსების წესის არაერთხელ დარღვევის გამო
გამოიყენა.
ეს არ არის პირველი
შემთხვევა,
როცა კომისია მიზანშეწონილად მიიჩნევს მაუწყებლის მიმართ ჯარიმის ზედა
ზღვარი გამოიყენოს. ასე მოხდა 2020 წელსაც, როდესაც შპს ,,მთავარ
არხს“ დაეკისრა ჯარიმა 58,061.76 ლარის ოდენობით. თითოეულ
შემთხვევაში, კომისია ფინანსურ ბერკეტების ამოქმედებით ცდილობს
მაუწყებლის სამაგალითოდ დასჯას.
რამდენიმე საგანგაშო წინაპირობის ფონზე, მიღებული გადაწყვეტილება
აღრმავებს ეჭვებს “მთავარი არხის” სარედაქციო პოლიტიკაზე ზეგავლენის
მცდელობის შესახებ:
- “მთავარი არხი” 2020 წელს ერთ-ერთი ყველაზე ხშირად სანქცირებადი
არხი იყო;
- 2020 და 2021 წლებში კომუნიკაციების კომისიამ ყველაზე მაღალი
სანქცია სწორედ “მთავარი არხის” მიმართ გამოიყენა;
- “მთავარი არხის” დირექტორის, ნიკა გვარამიას მიმართ წამოწყებულ სისხლისსამართლის
საქმეზე სახალხო დამცველის შეფასებით, ბრალდების შინაარსი სადავოა ;
- “მთავარი არხის” სარედაქციო პოლიტიკა ასევე ხშირად არის
გაკრიტიკებული კომუნიკაციების კომისიის მიერ დაფუძნებული ორგანიზაციის
მედიააკადემიის მიერ ;
- “მთავარი არხის” მიმართ ხელისუფლების წარმომადგენლები ხშირად
აკეთებენ კრიტიკულ და დისკრიმინაციულ განცხადებებს. მათ შორის,
კულტურის მინისტრმა თეა წულუკიანმა მაუწყებლის ჟურნალისტს მიკროფონი
წაართვა ;
- 25 ნოემბრის გადაწყვეტილებაში კომუნიკაციების კომისია ეყრდნობა
მხოლოდ საკუთარ პრაქტიკას და ინტერპრეტაციას. მოქმედ კანონმდებლობაში
არ არსებობს პირდაპირი აკრძალვა მაუწყებლის მიერ არაწინასაარჩევნო
პერიოდში პოლიტიკური რეკლამის განთავსების თაობაზე;
- კომუნიკაციების კომისია კიდევ ერთხელ ჩაერია მაუწყებლის
შინაარსში. მან პოლიტიკურ რეკლამად მიიჩნია ვიდეორგოლები მხოლოდ
პოლიტიკური კონტექსტის გამო. კომისიის ეს მიდგომა არღვევს
განჭვრეტადობის პრინციპს;
- კომისიის გადაწყვეტილება ვერ აკმაყოფილებს თანაზომიერების
პრინციპს. არ არის სათანადოდ დასაბუთებული, თუ რა ლეგიტიმურ მიზანს
ემსახურება მედიისა და გამოხატვის თავისუფლებაში ამგვარი ჩარევა;
- კრიტიკას იმსახურებს “მთავარი არხის” მიმართ გამოყენებული
მაქსიმალური სანქციის პროპორციულობაც.
ვფიქრობთ, სარედაქციო პოლიტიკის შეცვლის დაწესებისაკენ გადადგმული ეს
ნაბიჯი უაღრესად საშიშია საქართველოში კრიტიკული მედიისა და
სამოქალაქო საზოგადოების გამოხატვის თავისუფლების არსებობისთვის.
კოალიცია “მედიის ადვოკატირებისთვის” კიდევ ერთხელ
უცხადებს სოლიდარობას “მთავარი
არხის” გუნდს და დავის სასამართლოში გაგრძელების ეტაპზე მზადაა
ჩაერთოს “მთავარი არხის” უფლებების დაცვის პროცესში.
22.11.2021
დღეს, 2021 წლის 22 ნოემბერს საქართველოს კულტურის მინისტრის მიერ
დაგეგმილ
ბრიფინგზე ხელისუფლების მიმართ კრიტიკულად განწყობილი
მედიასაშუალებები არ მიიწვიეს და დასწრება მხოლოდ მედიის ნაწილისთვის
იყო შესაძლებელი.
„მთავარი არხის“ მიერ გავრცელებული ინფორმაციით,
ტელევიზიის წარმომადგენლებს სამინისტროს დაცვის სამსახურმა ნახევარი
საათის განმავლობაში არ მისცა შენობაში გადაადგილების და გადაღების
შესაძლებლობა, ბრიფინგზე ასევე არ დაუშვეს „ტვ პირველის“ გადამღები
ჯგუფიც.
სამწუხაროდ, ეს არ არის პირველი შემთხვევა, როცა სამთავრობო
უწყებები მედიასაშუალებების მიმართ შერჩევით დამოკიდებულებას ავლენენ.
2021 წლის 11 ნოემბერს საქართველოს იუსტიციის მინისტრის მიერ დაგეგმილ
ბრიფინგზე ასევე არ მიიწვიეს მედიის წარმომადგენლების
ნაწილი.
მიგვაჩნია, რომ მსგავსი დისკრიმინაციული მიდგომა ლახავს მედიის
წარმომადგენლების უფლებას შეასრულონ პროფესიული მოვალეობა, მიიღონ და
გაავრცელონ ინფორმაცია მნიშვნელოვან საკითხებზე. ამასთან,
საზოგადოებას ეზღუდება შესაძლებლობა სხვადასხვა წყაროზე დაყრდნობით
თვალი ადევნოს მიმდინარე პროცესებს.
მოვუწოდებთ საქართველოს კულტურის სამინისტროს შეწყვიტოს მედიის
მიმართ დისკრიმინაციული მიდგომა და ყველა ჟურნალისტს მიეცეს
ინფორმაციაზე წვდომის თანაბარი შესაძლებლობა.
08.11.2021
2021 წლის 6 ნოემბერს გავრცელებული ინფორმაციით,
მე-12 პენიტენციურ დაწესებულებასთან მიხეილ სააკაშვილის მხარდამჭერთა
აქციის მიმდინარეობისას ტელეკომპანია „იმედის" აპარატურა დაზიანდა.
მედიასაშუალების წარმომადგენლის ინფორმაციით, გადამღებ ჯგუფს ხელი
შეეშალა პროფესიულ საქმიანობაში. „იმედის" ჟურნალისტის თქმით, აქციის
მონაწილეებმა ტელეკომპანიას მანქანაზე მუქარის შემცველი წარწერები
დატოვეს და მედიასაშუალების მიმართ აგრესიას გამოხატავდნენ.
ჟურნალისტური ეთიკის ქარტია მოუწოდებს შინაგან საქმეთა სამინისტროს
დროულად და ეფექტიანად გამოიძიოს „იმედის" ჟურნალისტებისთვის
პროფესიულ საქმიანობაში ხელშეშლის ფაქტი.
გავრცელებული ინფორმაციით, დღეს „ერთიანი ნაციონალური მოძრაობა“
თბილისში თავისუფლების მოედანზე აქციას მართავს. მივმართავთ აქციის
ორგანიზატორებს არ წაახალისონ ჟურნალისტების მიმართ ძალადობა, რათა
შეწყდეს მედიასაშუალებების მიმართ მუქარა და ჟურნალისტურ საქმიანობაში
უკანონო ხელშეშლა.
ჩვენ არაერთხელ გამოვთქვით შეშფოთება მედიის მიმართ აგრესიის
ტენდენციურობასთან დაკავშირებით, რაც ძირითადად კრიტიკული
მედიასაშუალებების მისამართით გამოიხატება. საქართველოს ჟურნალისტური
ეთიკის ქარტიისთვის, როგორც ჟურნალისტური გაერთიანებისთვის
პრინციპულად მნიშვნელოვანია, რომ დაცული იყოს თითოეული ჟურნალისტის
უფლება, რათა მათ შეძლონ პროფესიული საქმიანობის თავისუფლად
განხორციელება და საზოგადოების ინფორმირება მიმდინარე მოვლენების
შესახებ.
30.10.2021
დღეს, 2021 წლის 30 ოქტომბერს ადგილობრივი თვითმმართველობის
არჩევნების მეორე ტურის გაშუქებისას 16:00 საათამდე დაფიქსირდა
შემთხვევები, როცა ჟურნალისტებს და ოპერატორებს არ ჰქონდათ
შესაძლებლობა თავისუფლად შეესრულებინათ მათი პროფესიული მოვალეობა.
Მათ შორის, მმართველი პარტიის წარმომადგენლები აყენებდნენ სიტყვიერ
შეურაცხყოფას და მათ “აქტივისტებს” “ზონდერებს” “დეზინფორმატორებსა”
და “ოპოზიციის წარმომადგენლებს” უწოდებდნენ.
ასევე ქარელის მუნიციპალიტეტში, მეორე საარჩევნო უბანთან “TV
მონიტორინგის” ჟურნალისტს ფიზიკური შეურაცხყოფა მიაყენა “ნაციონალური
მოძრაობის” წარმომადგენელმა. TV მონიტორინგის” დირექტორის
ინფორმაციით, პარტიამ თავისი
წარმომადგენელი გაიწვია საარჩევნო უბნიდან.
კოალიცია “მედიის ადვოკატირებისთვის” წევრი ორგანიზაციები მოუწოდებენ
საარჩევნო სუბიექტებს და მათ წარმომადგენლებს დაიცვან საქართველოს
კანონმდებლობა და არ შეუშალონ ხელი ჟურნალისტებს და ოპერატორებს
პროფესიული მოვალეობის შესრულებაში.
მივმართავთ “ქართული ოცნების” წარმომადგენლებს შეწყვიტონ სიტყვიერი
თავდასხმები და აგრესიის წახალისება ჟურნალისტების მიმართ.
მივმართავთ საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს დაუყოვნებლივ
მოახდინოს რეაგირება ჟურნალისტურ საქმიანობაში უკანონო ხელშეშლის
შემთხვევებზე.
27.10.2021
2021 წლის 27 ოქტომბერს, გავრცელებული ინფორმაციით, თავისუფლების
მოედანზე „ქართული ოცნების“ აქციის მონაწილეები ჟურნალისტებს
სიტყვიერად და ფიზიკურად დაუპირისპირდნენ. ტელეკომპანია „ფორმულას"
ინფორმაციით, მედიასაშუალების ჟურნალისტს, რატი წვერავას
აქციაზე მისულმა მოქალაქეებმა ფიზიკური და სიტყვიერი შეურაცხყოფა
მიაყენეს. ტელეკომპანია „პირველის“
ცნობით კი, მათი ჟურნალისტის მიკროფონს აქციის მონაწილემ
სიგარეტი ჩააწვა, ჟურნალისტების ნაწილს კი ფიზიკური შეურაცხყოფა
მიაყენეს.
ჟურნალისტური ეთიკის ქარტია მიმართავს მმართველ პოლიტიკურ ძალას და
მათ აქტივისტებს, მისცენ მედიას აქციაზე მუშაობის საშუალება. ასევე,
შეახსენებს ყველა პირს, რომ სისხლის სამართლის კოდექსის 154-ე მუხლით
აკრძალულია ჟურნალისტისთვის პროფესიულ საქმიანობაში ხელის შეშლა.
აღსანიშნავია, რომ მმართველი პარტიის წარმომადგენელმა - მამუკა
მდინარაძემ აქციის დაწყებამდე
განაცხადა, რომ მოსალოდნელია პროვოკაციები მედიის
წარმომადგენლების მხრიდან, რითაც წინასწარი ნეგატიური
ფონი შეუქმნა აქციის მონაწილეებს და წინასწარ წაახალისა აქციის
მონაწილეებსა და მედიის წარმომადგენლებს შორის კონფლიქტი.
ქარტია მოუწოდებს ხელისუფლებას გაიაზროს მედიის როლი დემოკრატიულ
სახელმწიფოში და არ შეუშალოს ხელი მედიის წარმომადგენლებს 2021 წლის
27 სექტემბერს მმართველი პარტიის მიერ ორგანიზებულ აქციაზე
მუშაობაში.
მივმართავთ მმართველ პარტიას დააფიქსიროს მკაფიო პოზიცია მედიის
ხელშეუხებლობისათვის. გასცეს სათანადო რეკომენდაციები, რათა შეჩერდეს
აქციაზე მომუშავე ჟურნალისტების სიტყვიერი და ფიზიკური
შეურაცხყოფა.
20.10.2021
13 ოქტომბერს საპარლამენტო უმრავლესობის წევრების მიერ ინიცირებული
კანონპროექტი, რომელიც საარჩევნო კამპანიისას პოლიტიკური სუბიექტის
მიმართ უარყოფითი დამოკიდებულების შემქმნელი სააგიტაციო და სარეკლამო
მასალის გავრცელების აკრძალვას ითვალისწინებს, ეწინააღმდეგება
საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილ გამოხატვის თავისუფლების მაღალ
სტანდარტს, არ არის განჭვრეტადი და არ ემსახურება საარჩევნო გარემოს
გაუმჯობესებას.
მმართველი პარტიის წევრების მიერ წარდგენილი კანონპროექტი საქართველოს
საარჩევნო კოდექსსა და „მაუწყებლობის შესახებ” საქართველოს კანონში
რიგი ცვლილებების შეტანას ითვალისწინებს. მათ შორის, იკრძალება
სატელევიზიო პოლიტიკური რეკლამის და სააგიტაციო მასალის საჯარო
სივრცეში გავრცელება, რომელიც გამიზნულია საარჩევნო კანდიდატის მიმართ
უარყოფითი დამოკიდებულების შესაქმნელად. კანონპროექტით, ასევე,
დგინდება, რომ წინასაარჩევნო რეკლამის გავრცელება დასაშვებია მხოლოდ
საარჩევნო სუბიექტის დაკვეთით და რეკლამა არ უნდა შეიცავდეს სხვა
პოლიტიკური პარტიის გამოსახულებას, სახელწოდებას, რიგით ნომერსა და
სიმბოლიკას.
აღნიშნულ მოთხოვნათა დარღვევისათვის პასუხისმგებლობა ეკისრება როგორც
მაუწყებელს, ისე წინასაარჩევნო რეკლამის დამკვეთს. სააგიტაციო მასალის
მოთხოვნის დარღვევით გავრცელება კი იწვევს გამავრცელებლისა და
გავრცელების დამკვეთის დაჯარიმებას, თითოეულის - 2000 ლარით.
კომპეტენციის ფარგლებში ჯარიმის დაკისრებაზე პასუხისმგებელია ცესკო და
კომუნიკაციების კომისია.
წარმოდგენილი კანონპროექტი ეწინააღმდეგება გამოხატვისა და მედიის
თავისუფლების დაცვის არსებულ სტანდარტებს. მნიშვნელოვანია, რომ
პარტიებს და მათ წევრებს ჰქონდეთ უფლება, მონაწილეობა მიიღონ
პოლიტიკურ და საჯარო დებატებში, მიუხედავად იმისა, რომ მათი პოზიცია
შესაძლოა არ ემთხვეოდეს ხელისუფლების პოლიტიკას ან იყოს არაპოპულარული
ან შეურაცხმყოფელი რომელიმე ჯგუფისთვის.
ვენეციის კომისიის განმარტებით, პოლიტიკური კამპანიის კონტექსტში, არ
შეიძლება სახელმწიფომ მიიღოს ისეთი კანონი, რომელიც სხვების უფლებების
ან რეპუტაციის დაცვის მიზნით ზღუდავს პოლიტიკური სუბიექტის გამოხატვის
თავისუფლებას. აგრეთვე, ისეთი ტერმინები, როგორიცაა მაგალითად
“კანდიდატის პატივისა და ღირსების შელახვა”, ვენეციის კომისიამ
მიიჩნია ფართო და ზოგად ფორმულირებად, რომელიც შეიცავს გამოხატვის
თავისუფლების მომეტებული და არათანაზომიერი შეზღუდვის რისკებს. ასეთმა
ფართო განმარტებამ შესაძლებელია გამოიწვიოს ინტენსიური პოლიტიკური
კამპანიის შეფერხება, რაც განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია საარჩევნო
პროცესების სათანადოდ და საერთაშორისო სტანდარტების შესაბამისად
წარმართვისთვის. გარდა ამისა, ევროპულ სტანდარტებს ეწინააღმდეგება
ისეთი საარჩევნო კანონმდებლობა, რომელიც კრძალავს სააგიტაციო
მასალებში კანდიდატების შეურაცხმყოფელ კონტექსტში მოხსენიებას.
რაც შეეხება ინიცირებული ცვლილებებით მედიის თავისუფლების შეზღუდვას,
გაერთიანებული ერების ორგანიზაციის სპეციალური მომხსენებელი
განმარტავს, რომ მედია არ უნდა იყოს სამართლებრივად პასუხისმგებელი
კანონთან შეუსაბამო ისეთი განცხადებისთვის, რომელიც გაკეთებულია
საარჩევნო კამპანიის ფარგლებში. ეს მიდგომა ხაზს უსვამს საზოგადოების
უფლებასაც, იყოს ინფორმირებული იმის შესახებ, რაზეც პოლიტიკოსები
აპელირებენ. მსგავსი პოზიცია აქვს ვენეციის კომისიასაც. მისი
განმარტებით, სანქცია მიმართული უნდა იყოს უშუალოდ დამრღვევი პირის
მიმართ და გამორიცხავდეს მედიის პასუხისმგებლობას. მედიასაშუალებების
დასჯა მსგავსი გამონათქვამებისთვის, ქმნის იმის რისკს, რომ მაუწყებელი
თვით-ცენზორი გახდეს, რაც სრულად მიუღებელია საერთაშორისო
სამართლისთვის.
ყოველი ზემოთქმულიდან გამომდინარე, წარმოდგენილი ცვლილებები,
მიუხედავად გაცხადებული მიზნებისა, ზღუდავს საქართველოს კონსტიტუციით
დაცულ პოლიტიკური გამოხატვის თავისუფლებას, ასევე, არაპროპორციულად
ერევა მედიის საქმიანობაში, აკისრებს რა მაუწყებლებს პასუხისმგებლობას
პოლიტიკური რეკლამის შინაარსთან დაკავშირებით.
განსაკუთრებით საგანგაშოა კანონმდებლობაში ახალი ცნების ე.წ.
„უარყოფითი დამოკიდებულების” შემოტანა, რომელიც არ არის ნათელი და
განჭვრეტადი, შეიცავს ზოგად, ორაზროვან და ბუნდოვან ფორმულირებას, რაც
ქმნის ტერმინის პოლიტიკური კონტექსტის მიხედვით განმარტებისა და
გამოხატვის თავისუფლებით დაცულ სფეროში არაკონსტიტუციური ჩარევის
რისკს.
აღსანიშნავია, რომ საარჩევნო კოდექსის მოქმედი რედაქციით დადგენილია
აგიტაციის განმარტება, რომლის მიხედვითაც, წინასაარჩევნო აგიტაცია
არის ამომრჩეველთა მოწოდება საარჩევნო სუბიექტის/საარჩევნო
სუბიექტობის კანდიდატის მხარდასაჭერად ან საწინააღმდეგოდ, Აგრეთვე
ნებისმიერი საჯარო მოქმედება, რომელიც ხელს უწყობს ან ხელს უშლის მის
არჩევას. ამდენად, საარჩევნო კოდექსით დაცულია საარჩევნო სუბიექტის
საწინააღმდეგო აგიტაციაც. მიგვაჩნია, რომ მოქმედ კანონმდებლობაში
არსებული მიდგომა, რომელიც იცავს საარჩევნო სუბიექტის საწინააღმდეგო
აგიტაციას, განსხვავებით შემოთავაზებული სიახლისგან, შეესაბამება
ადამიანის უფლებათა სტანდარტებს.
ამასთან, ცვლილებებით გათვალისწინებული ნორმების დარღვევისთვის
შემოთავაზებულია მკაცრი სანქცია ფულადი ჯარიმის სახით, რამაც,
შესაძლოა, დამატებითი საფრთხე შექმნას კრიტიკული პოლიტიკური
აქტივობისათვის, ვინაიდან არსებობს რისკი, რომ სანქციის თავიდან
არიდების მიზნით ზოგიერთმა მაუწყებელმა უარი უთხრას პოლიტიკურ პარტიას
რეკლამის განთავსებაზე.
ამდენად, გამოხატვის თავისუფლება, განსაკუთრებით კი პოლიტიკურ
საკითხებთან დაკავშირებით ფართოდ არის დაცული. მნიშვნელოვანია, რომ
პოლიტიკურ ძალებს ჰქონდეთ შესაძლებლობა, მიმდინარე აქტუალურ
საკითხებზე საკუთარი პოზიცია დააფიქსირონ, მათ შორის, გააკრიტიკონ
ოპონენტი, პოლიტიკური რეკლამის მეშვეობით, რომელიც საარჩევნო კოდექსის
თანახმად, შესაძლოა, საარჩევნო სუბიექტის არჩევისთვის ხელის შეწყობას
ან ხელის შეშლას ისახავდეს მიზნად.
მოვუწოდებთ საქართველოს პარლამენტს, მხარი არ დაუჭიროს წარმოდგენილ
კანონპროექტს და დაუყოვნებლივ გაიწვიოს სადავო დოკუმენტი.
წარმოდგენილი ცვლილებები არ ემსახურება ქვეყანაში საარჩევნო გარემოს
გაუმჯობესებას და პოლარიზაციის შემცირებას, აგრეთვე, ის ზღუდავს
პოლიტიკური გამოხატვისა და მედიის თავისუფლებას და საფრთხეს უქმნის
ქვეყნის დემოკრატიულ განვითარებას.